Tweedehands kind? Geadopteerden vertellen hun eigen verhaal

za 20 sept / 15:00 / De Balie Amsterdam

Stichting YAYA in samenwerking met De Balie en fotograaf Ton Hendriks organiseren Tweedehands Kind?, een programma waarbij geadopteerden hun eigen verhaal vertellen voorbij de clichés van Spoorloos en de regenboogfamilie van Brad Pitt en Angelina Jolie.

Sinds 1956 zijn er meer dan 55.000 geadopteerden in Nederland (CBS). Hele generaties geadopteerde kinderen zijn volwassen geworden en hebben nu een unieke, maar ook complexe positie in de maatschappij. Ze worden niet gezien als migranten, maar tegelijkertijd wordt hun identiteit en afkomst wel continu bevraagd. Hoog tijd om geadopteerden zelf aan het woord te laten over de invloed van adoptie op hun persoonlijk en maatschappelijk leven. Want hoewel er steeds meer kennis over adoptie is, blijven clichés en taboes bestaan. Niet elke geadopteerde is een probleempuber, heeft bindingsangst of is zoekende naar zijn of haar afkomst. Voelen geadopteerden zich een tweedekans kind of een tweedehands kind?

De geadopteerde comedian Daniel Arends zei in een interview: ‘De combinatie van geadopteerd zijn en opgroeien in een omgeving waarin iedereen anders is dan jij, terwijl je dat niet wil, dat lijkt mij de perfecte formule voor je wezenlijk afvragen: ben ik wel goed genoeg?’ Toch zie je dat veel geadopteerden deze onzekerheid omzetten in een keiharde bewijsdrang die gecombineerd met een levendige verbeeldingskracht leidt tot veel succes, met name in creatieve beroepen.

Aan de hand van dans, stand up comedy, film en fotografie vertellen geadopteerden hun eigen verhaal en gaan met elkaar en publiek in gesprek over persoonlijke obstakels, overwinningen, en fascinaties met hun (onbekende) achtergrond. Daarnaast wordt het fotoboek‘Gekleurde Identiteit‘ van auteur en fotograaf Ton Hendriks gepresenteerd met daarin veertig verhalen en foto’s van geadopteerden.

Welkom

Welkom op de website van stichting YAYA, Your Adoption Your Ambition.

We zijn druk bezig met de voorbereidingen voor het evenement ‘Tweedehands kind?’ dat op 20 september 2014 plaatsvindt in De Balie in Amsterdam. Mocht u vragen hebben over onze stichting of het evenement dan kunt altijd contact met ons opnemen.